Veelgestelde vragen over social media en online branding
Inhoudsopgave
Op deze webpagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over social media, online branding en SEO (zoekmachineoptimalisatie). Je kunt ook zoeken door te klikken op het tabblad tips of via het loepje rechtsboven op mijn website. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met mij op en ik zal je vraag beantwoorden.
Ik geef antwoord op vragen op het gebied van social media, online branding en SEO
Wat is FAQ: Frequently Asked Questions
Wat is een Hoax op internet?
Omdat nogal eens blijkt dat er online berichten worden gedeeld door mensen die een nep nieuwsbericht blindelings voor waar aanzien, deel ik graag een overzicht van satiresites.
Deze websites maken nergens de belofte dat ze waarheidsgetrouwe informatie publiceren, het is louter de bedoeling om mensen aan het lachen te brengen met een satirische grap.
Klik hier voor een overzicht van nepnieuws- en satiresites.
Wat is pakketfraude?
Hoe kun je je beschermen voor pakketfraude?
Stel, er belt een onbekende aan en vertelt aan de deur dat hij per ongeluk een verkeerde postcode heeft opgegeven bij zijn online bestelling. Hij vraagt of hij later die dag zijn bestelde pakketje kan ophalen.. Wat doe je dan?
Tips om te voorkomen dat je zelf slachtoffer wordt van pakketfraude:
- Teken niet voor iets dat je niet besteld hebt.
- Herken je de naam op het pakket of de afzender niet? Neem het niet aan. Het pakket gaat retour afzender.
- Vraag de identiteitsgegevens van de persoon die het pakketje komt ophalen, wanneer je deze niet kent. Maak een kopie en kijk of de ID-foto overeenkomt met de persoon aan jouw voordeur.
- Leeg je brievenbus regelmatig. Fraudeurs hengelen de briefjes van de pakketbezorger eruit en gaan daarmee het pakket ophalen bij het postkantoor.
- Plak geen briefje op de deur dat het pakket bij je buren bezorgd kan worden.
- Staat je huis leeg? Haal je naamplaatje van de gevel!
- Meld de fraude bij de politie en neem contact op met de webwinkel.
Wat kan er gebeuren als je niet voorbedacht bent voor deze fraudetechniek?
Helaas blijkt dat het pakket achteraf betaald moet worden, en jij weet niet wie het pakket heeft opgehaald.
De leverancier ziet jou als de ontvanger en zal betaald willen worden, met alle narigheid ten gevolg.
Meer informatie over internetfraude vind je op mijn website
https://www.social-media-support.nl/wat-zijn-sokpoppen-catfishes-en-trollen.html
Wat is een sockpuppet of sokpop op internet?
In het artikel wat zijn sokpoppen catfishes en trollen vind je meer informatie!
Wat is een katvis of catfish op internet?
Een katvis is een valse identiteit die wordt gebruikt om internetgebruikers te misleiden. In het Nederlands is de woordenboekvertaling van catfish 'meerval', een roofvis, maar deze benaming wordt weinig gebruikt om een internetcrimineel mee aan te duiden.
Het is duidelijk dat er bij het ontstaan van de naam voor deze vorm van internetcriminaliteit een link is gelegd met de eigenschap 'roven'.
Een katvis gebruikt vaak gestolen of bewerkte foto's, ontfutseld van een onbewuste derde partij. De katvis gebruikt deze identiteit om nietsvermoedende individuen te lokken met wie ze relaties kunnen aangaan, die meerdere jaren kunnen duren voordat ze worden ontdekt. In ernstige gevallen worden er slachtoffers gemaakt door afpersing en oplichting.
In het artikel wat zijn sokpoppen catfishes en trollen en Een catfish heeft een vals profiel op social media! vind je meer informatie!
Wat is oplichting door boilerroom of beleggingsfraude?
Vaak kun je de fraudeur herkennen aan het karakter van het telefoongesprek:
- Jij bent speciaal geselecteerd om mee te doen aan een bepaald investeringsprogramma
- Er worden gouden bergen en hoge rendementen beloofd. Dit alles klinkt natuurlijk zeer aanlokkelijk, maar eigenlijk zijn de beleggingen en investeringen waardeloos en nep.
- Wanneer je in het gesprek terughoudend bent en 'nee' dreigt te zeggen, wordt de fraudeur vaak agressief in bewoordingen om je alsnog over te halen.
- De fraudeur zal benadrukken dat het belangrijk is dat je snel beslist en speelt in op de angst om ernaast te grijpen.
- Na het eerste gesprek zal de fraudeur geregeld telefonisch contact met je zoeken.
In deze video zie je hoe deze oplichters te werk gaan:
Wat is een troll of toetsenbordstrijder?
In het echte leven kunnen trollen positief, open en eerlijk zijn, maar achter een toetsenbord maken ze, meestal anoniem, misbruik van andere internetgebruikers.
In het artikel wat zijn sokpoppen catfishes en trollen vind je meer informatie!
Wat is scam?
Hoe herken je scam en hoe herken je een scam-mail ?
- Internet-scam komt vaak binnen in de vorm van een e-mail, waarin de ontvanger wordt uitgenodigd om op die mail te reageren, ofwel via een link wordt verwezen naar een website.
- De afzender heeft vaak een vreemd email-adres zoals ghoste.daddy@ya.ru of meyffkjs@dqzhgzvv.drivefact.org
- Scam's zijn meestal Engelstalig en bevatten vaak (ver)taalfouten
- Scams hebben vaak de volgende strekking: een ver familielid in het buitenland is overleden en er is een erfenis van een groot geldbedrag, waar jij als enige erfgenaam recht op hebt. Wanneer je reageert krijg je het verzoek een bankrekening te openen, waar je een bedrag op moet storten. Hoe het verder loopt laat zich raden: de criminelen sluizen jouw geld door naar hun eigen bankrekening en proberen steeds meer geld te stelen... jouw erfenis komt nooit jouw kant op.
Wat is phishing?
- foutief taalgebruik: Phishingmails bevatten vaak typefouten, vertaalfouten, spatiefouten of ongewoon taalgebruik.
- een vreemd email-adres van de afzender zoals ghoste.daddy@ya.ru of meyffkjs@dqzhgzvv.drivefact.org
- een verdachte link in de e-mail naar een website waar je gegevens als wachtwoorden, inloggegevens, DigiD, pincode of paspoortnummer in moet vullen. Controleer een link door op een pc het muispijltje boven een link te laten hangen om het adres te bekijken. Op smartphones en tablets werkt dat door de link even ingedrukt te houden.
- bij de phishing mail zit een bijlage bijv. in Word of Excel die je moet openen. maar mét een virus! Wanneer je de bijlage opent zal je een melding ontvangen of je het uitvoeren van macro’s wilt toestaan. Doe dat nooit wanneer je niet zeker wie de afzender is en waarom macro’s nodig zijn!
Criminelen doen zich ook telefonisch voor als een officiële organisatie zoals je bank, creditcardmaatschappij, internetprovider, software- of computerfabrikant of loterij en proberen op deze manier naar persoonlijke gegevens te 'vissen' (= phishing
Wat is cyberpesten of internetpesten?
Om intimidatie als cyberpesten te beschouwen:
- moet er een duidelijk onevenwicht in de macht zijn tussen het slachtoffer en de dader
- Het pestgedrag moet gedurende een langere periode plaatsvinden
Kortgezegd; cyberpesten wordt gekenmerkt door de herhaling van het online misbruikgedrag van de dader jegens het slachtoffer.
De intimidatie komt meer dan eens voor.
In het artikel wat zijn sokpoppen catfishes en trollen vind je meer informatie over internetmisbruik.
Wat zijn Romance scams of datingsscams?
Een Romance scammer of Datingscammer is een internetcrimineel die op sluwe wijze misbruik maakt van een slachtoffer gebaseerd op liefdesbelang.
Hoe meer je herkent van de volgende kenmerken, hoe groter de kans dat je met een Romance scam of datingscam te maken hebt:
- De Romance scammer is een buitenlander/buitenlandse, vaak een Amerikaan of Engelsman maar ook andere nationaliteiten komen voor;
- Hij doet zich vaak voor als militair of een ondernemer die bijvoorbeeld in de olie-industrie zit;
- Hij heeft vaak een gloednieuw profiel op social media. Hij maakt vaak een nieuw profiel omdat de eerdere profielen zijn gerapporteerd of om ontraceerbaat te blijven.
- De scammer laat heel weinig informatie achter op zijn social profiel.. maar vaak is hij weduwnaar en heeft een kind of een hond.
- Hij bevindt zich vanwege zijn functie veelal in Afrika, Turkije of het Midden-Oosten, hoewel Azië en de Golf van Mexico ook bekende voorbeelden zijn;
- De romance scammer gedraagt zich als de ridder op het witte paard of jouw droomprins;
- Hij belooft naar jou toe te komen maar stuit op problemen;
- Hij kan door omstandigheden niet bij zijn of haar geld
- De scammer moet in dat verre land eerst nog (financiële) problemen oplossen. Hij of zij komt bijvoorbeeld net voor zijn of haar vertrek naar Nederland in het ziekenhuis terecht en moet de rekening daarvan voldoen maar kan dat door omstandigheden niet;
- De scammer heeft (zicht op) een grote som geld, diamanten of goud maar heeft jouw hulp nodig om dit vrij te spelen; ook wel voorschotfraude ook wel Nigeriaanse fraude of '419-fraude' genoemd. Bij voorschotfraude proberen oplichters hun slachtoffer te bewegen tot vooruitbetaling van een geldbedrag, in afwachting van bijvoorbeeld de uitkering van een deel van de winst, een beloofde erfenis, loterijwinst. Aan het slachtoffer worden in het begin meestal relatief kleine bedragen gevraagd, later worden die bedragen steeds groter tot het slachtoffer al zijn geld kwijt is of afhaakt, waarna de oplichters spoorloos verdwijnen.
- De scammer vraagt of hij vanwege omstandigheden zijn waardevolle bezittingen naar jouw adres kan sturen. Je moet dan eerst een betaling doen voor de verzending of ontvangst.
PS: Het bovenstaande kan natuurlijk ook gelden voor een 'vrouwelijke' catfish die een man op een deze wijze oplicht.
De scammer kan zich voordoen als vrouw, maar de scammer kan net zo goed een man zijn.
Deze lijst is niet compleet; de oplichters kennen een oneindig aantal smoezen en zetten die heel creatief in.
Wat is augmented Reality ofwel AR?
Je kunt het zien als een een extra laag digitale informatie die over de werkelijkheid wordt gelegd. Dit kan door 3D-beelden op brillenglazen te projecteren, maar vaak wordt AR gewoon op een scherm getoond, bijvoorbeeld op een smartphone of op een televisie. Je kunt een leuk effect creëren waarmee je gezicht er opeens heel anders uitziet, een Pokémon waarnemen die over straat loopt, of meubels die je alvast in je woonkamer kunt plaatsen om te zien hoe ze in het interieur passen: augmented reality (AR) kent vele toepassingen.
Wat is de AR functie of de Live View functie in Google Maps?
De richting wordt vervolgens op het beeld geprojecteerd.
De Live View-functie is gemakkelijk te vinden in Google Maps, maar werkt alleen met wandelaanwijzingen:
- Zoek een bestemming waar je naartoe wilt lopen
- Zorg ervoor dat je 'wandelen' hebt geselecteerd
- Tik op de knop 'Liveweergave' onderaan de pagina
- Kantel je telefoon omhoog zodat je erdoorheen kijkt om de AR-weergave te zien
Hoe werkt Live View in Google Maps?
Als je op Live View tikt, wordt er een bericht op je scherm weergegeven. In het bericht staat dat je de telefooncamera moet richten op gebouwen, straatnaamborden of andere elementen die Google Maps kan herkennen op basis van de Street View-gegevens van het betreffende gebied.
Zodra Google Maps herkent waar je bent, door gebruik te maken van Artificial Intelligence worden de navigatie-instructies weergegeven op je telefoon via Augmented Reality.
Zorg ervoor dat je Live View alleen op de volgende plaatsen gebruikt:
- In goed verlichte gebieden
- Buiten
- Op plaatsen waar je de telefooncamera kunt richten op gebouwen en borden aan de overkant van de straat
- Op locaties waar Street View beschikbaar is
Hoe kun je een Youtube video of muzieknummer herhaaldelijk afspelen zonder telkens op de knop 'replay' te klikken?
Je wordt dan doorgeleid naar een website https://listenonrepeat.com/
Hoe kun je videobellen met WhatsApp met meerdere personen?
Videobellen met meerdere personen op Whatsapp doe je zo:
- Open Whatsapp op je iPhone of Android telefoon
- Klik op de groene button en zoek naar éen contactpersoon
- Start het videogesprek met deze persoon door te klikken op de videocamera
- Klik daarna op het plusje in de rechterbovenhoek om een ander contactpersoon toe te voegen
- Je kunt met maximaal 8 personen tegelijk videobellen
Wat is een CMS?
Hoe kan ik mijn Android telefoon vinden?
Als je een Google-account aan je telefoon hebt toegevoegd, is 'Vind mijn apparaat' automatisch ingeschakeld.
Je Android telefoon moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
Het apparaat:
- moet ingeschakeld zijn.
- moet zijn ingelogd op een Google-account.
- moet verbinding hebben via mobiele data of wifi.
- moet zichtbaar zijn op Google Play.
- 'Locatie' moet zijn ingeschakeld.
- 'Vind mijn apparaat' moet zijn ingeschakeld.
Typ in je Google browser 'vind mijn android' of ga naar android.com/find en log in op je Google-account.
Er wordt een melding gestuurd naar de kwijtgeraakte telefoon. Op het kaartje zie je waar de telefoon is, mogelijk niet helemaal nauwkeurig, maar bij benadering. Uiteraard is de locatiebepaling op adresniveau. Wanneer ik thuis mijn telefoon niet kan vinden, kan ik gelukkig de functie 'geluid afspelen' gebruiken, en de rakker onder mijn bed vandaan toveren.
Als de telefoon niet kan worden gevonden, wordt de laatst bekende locatie weergegeven (indien beschikbaar).
Je kunt kiezen uit de volgende opties:
Geluid afspelen: Hiermee kun je de telefoon op vol volume laten overgaan, zelfs als de stille modus of trilmodus is ingesteld op de telefoon.
Apparaat beveiligen: Hiermee wordt de telefoon vergrendeld met jouw pincode, patroon of wachtwoord. Als je geen vergrendeling hebt ingesteld, kun je dat alsnog doen. Je kunt zelfs een bericht of telefoonnummer aan het vergrendelingsscherm toevoegen om iemand te helpen jouw telefoon terug te bezorgen.
Apparaat wissen: Hiermee worden alle gegevens op de telefoon definitief verwijderd (SD-kaarten worden mogelijk niet gewist). Nadat de gegevens zijn gewist, kan 'Vind mijn apparaat' niet meer worden gebruikt op de telefoon.
Hoe kun je beeldmateriaal digitaliseren?
Er is een handige app waarmee je beeldmateriaal kunt digitaliseren. Op deze manier kun je foto’s van vroeger scannen:
- Je foto-albums kun je op een veilige manier digitaal vastleggen met de app PhotoScan by Google (op Android en iOS).
- De app licht de foto’s automatisch uit het object (meestal een tafelblad of rechtstreeks vanuit het fotoalbum) en maakt er een perfecte rechthoek van en trekt de digitale versie naar een zo hoog mogelijke resolutie.
Wat is grooming?
Hoe verwijder ik mijn social media accounts?
Social Media kanalen als LinkedIn, Instagram, Facebook en Twitter willen voorkomen dat jij je account opheft en zullen er alles aan doen om je als gebruiker te behouden.
Daarom is de optie om je social media account te verwijderen vaak moeilijk vindbaar. Soms krijg je ook 'ernstige' waarschuwingsteksten voorgeschoteld als ‘Je vrienden gaan je missen’ of ‘Je kunt niets meer terughalen wat je hebt verwijderd’, waardoor social media gebruikers gaan twijfelen. In dat geval kun je er bij Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram ook voor kiezen om je account tijdelijk te deactiveren.
Wil je definitief afscheid nemen van een social medium, lees dan dit artikel: social media accounts verwijderen (tips)
Wat is een avatar?
Wat betekent het bereik van een social media bericht?
Wat is captcha?
Wanneer je op een website een contactformulier invult, moet je alvorens het formulier te kunnen versturen vaak enkele letters en/of cijfers overtypen in een bepaald veld. Die tekens zijn meestal vervormd, verkleurd of op een andere manier wat moeilijk leesbaar. Zo'n test noemen we een 'Captcha', waarmee je moet bewijzen dat je een mens bent!
Captcha is de afkorting van “completely automated public Turingtest to tell computers and humans apart”. Het is een reactietest die in de gegevensverwerking op een website wordt gebruikt om te bepalen of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker.
Internet wordt voortdurend afgestruind door scripts, die we ook wel bots or robots noemen. Deze geven informatie over een website door aan een zoekmachine of zoeken naar bijvoorbeeld formulieren, om die automatisch in te vullen met spamberichten. Om te voorkomen dat die robot zomaar op de verzendknop kan klikken, wordt er een captcha tussen geplaatst. Deze code, puzzel of rekensom, ter beveiliging tegen spam, moet eerst correct worden ingevuld, voordat het formulier kan worden verstuurd.
Wat is content?
Onder content worden berichten, artikelen, foto’s en video’s verstaan die op websites of Social Media worden geplaatst. Dat kan van alles zijn: statusupdates met tekst, artikelen, foto’s en video's, avatars en gifs (een bewegend plaatje)
De content moet perfect passen bij de organisatiedoelen.
Het blijkt dat veel consumenten sociale media gebruiken om met een merk te communiceren, boven traditionele kanalen zoals telefoon en e-mail. Uiteraard is het slim om daar gebruik van te maken! Klantenservice en reputatiemanagement kunnen een organisatie maken of breken.
Wat zijn hashtags?
Een hashtag is bedoeld om op social media te kunnen filteren op onderwerp. Er staat zoveel informatie op het veelbezochte social media platformen, dat het steeds moeilijker wordt om voor jou relevante informatie te vinden.
- Met een hashtag kun je social media berichten filteren.
- Voor je online vindbaarheid kun je hashtags gebruiken om je updates een label te geven zodat deze beter gevonden kunnen worden op social media.
- Hashtags zijn woorden die beginnen met een # teken (ook wel hekje genoemd) welke zoekbaar zijn op social media kanalen.
- Een hashtag kan een relatie hebben met je functie, branche, community, campagne of onderwerp.
In mijn geval kies ik vaak voor #social media trainer #PR #Communicatie #Marketing #onlinemedia.
Wat is een gifje?
Eigenlijk zijn het een reeks plaatjes die vloeiend achter elkaar doorlopen, waardoor je een bewegend onderwerp krijgt.
Je kunt het vergelijken met een korte tekenfilm. Vaak zijn banners ook bewegend (en dus animated gifs).
Het is ook mogelijk om met de juiste software zelf animated gifs te maken. Je kan dit doen met verschillende grafische pakketten, zoals PhotoShop, Flash, Coreldraw, Paint Shop Pro, maar tegenwoordig ook met apps op je smartphone. Zie hier een voorbeeld van mijn gifje
Wat is een cookie?
Op het moment dat je een website opnieuw bezoekt wordt het tekstbestandje opgevraagd door de desbetreffende server. De gegevens die opgeslagen zijn, worden dan beschikbaar voor de server zoals je login-naam, wachtwoord, of andere instellingen die door jou gedaan zijn op desbetreffende website.
Wat is deepfake?
Wat is een dode link en waarom krijg ik een foutmelding Error 404?
Een link is een verbinding van een internetpagina naar een andere internetpagina. In tekst wordt een link meestal met een andere kleur of onderstreept weergegeven. Op een link verandert de muisaanwijzer in een handje met uitgestoken wijsvinger.
Een link kan een woord, een groep woorden of een afbeelding (foto, plaatje of knop) zijn.
De link is in feite het internetadres waarnaar verwezen wordt.
De foutmelding Error 404 of Not Found (niet gevonden) is een HTTP-statuscode. De foutmelding wordt gegeven door een webserver wanneer het gevraagde bestand, of preciezer gezegd de URL, niet bestaat.
Wat is social media support?
De social media expert maakt content voor verspreiding op diverse sociale media kanalen. De content is vaak een samenstelling van video, animatie, tekst, foto, presentatie, avatar of Gif (een bestandsindeling voor rasterafbeeldingen in digitale vorm. Gif is de afkorting van Graphics Interchange Format). Op de webpagina Social Media Support vind je meer informatie.
De content (datgene wat je online communiceert) moet natuurlijk perfect passen bij de organisatiedoelen.
Veel consumenten gebruiken sociale media om met een merk te communiceren boven traditionele kanalen zoals telefoon en e-mail. Een onderdeel van social media support is social care... zorg bieden om de reputatie van de opdrachtgever te bewaken. (ook wel reputatiemanagement genoemd)
Veelgestelde vragen over SEO
Wat is zoekmachineoptimalisatie ofwel SEO?
Een vermelding in de organische resultaten in een zoekmachine is gratis en vormt daardoor een interessant alternatief voor zoekmachine-adverteren ofwel SEA (Search Engine Advertising).
Zoekmachines zien het als belangrijke factor dat een webpagina antwoord geeft op datgene waar een online gebruiker naar zoekt.
Ik heb diverse artikelen geschreven over zoekmachineoptimalisatie, waar je meer informatie kunt vinden:
seo toepassen (tips)
Wat is een metabeschrijving en een metatitel?
Wat is Blackhat SEO ofwel zwartehoed zoekmachineoptimalisatie?
Een 'Black hat' is van oorsprong een slechterik uit een western film, de cowboy met de zwarte hoed. In dit verband wordt er een methode bedoeld die zoekmachines op een verkeerde manier beïnvloedt.
Wanneer Google illegale of twijfelachtige zoekmachineoptimalisatie ontdekt zal deze website als 'penalty' onderaan in de zoekresultaten van Google geplaatst worden of zelfs volledig uit de index te verwijderd worden.
Veel blackhat SEO technieken worden automatisch door de robots van Google ontdekt.
Ik ken niet alle Black-hat trucjes, maar deze komen veel voor:
- Over-optimalisatie met een te hoge zoekwoorddichtheid. Dit wordt Keyword stuffing genoemd en staat voor het overmatig gebruik van een bepaald zoekwoord, waardoor het voor de online bezoeker geen prettig leesbare tekst meer is.
- Onzichtbare tekst gebruiken. Tekst onzichtbaar maken op een pagina door deze dezelfde kleur te geven als de achtergrond, waardoor het niet leesbaar is voor de online bezoeker, maar wél voor een zoekmachine.
- Links kopen of verkopen voor betere posities in de pagerank door linkbuilding
- Dubbele content; het maken van pagina’s met vrijwel dezelfde inhoud is niet toegestaan. Zowel binnen een website als kopiëren van een externe website wordt afgestraft.
Niemand wil afgestraft worden door een lagere ranking in Google.
Hoe je je kunt houden aan de regels kun je lezen in de volgende blogartikelen:
Wat is een metadescription?
Wanneer veel bezoekers klikken op de weblink in de zoekresultaten, vergroot dat de waarde van je website (de ranking).
Lees ook mijn artikel over zoekmachineoptimalisatie of SEO toepassen.
Wat is Pagerank?
De methode van pagerank is opgericht door Google en speelt een grote rol in de wereld van online marketing.
“Page” verwijst overigens niet naar “pagina”, maar naar Larry Page, één van de grondleggers van Google
Pagerank bepaalt op welke positie jouw webpagina getoond wordt in de zoekresultaten. Wanneer iemand bijvoorbeeld in Google op zoek is naar een rode bikini en jij hebt een webpagina waarop je rode bikini's verkoopt, dan wil je uiteraard dat de online zoeker op jouw pagina terechtkomt. Daarom wil je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen en dus een zo hoog mogelijke pagerank hebben. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen het meest klikken op de eerste 3 zoekresultaten die verschijnen in de zoekmachine. Meer informatie vind je hier...
Veelgestelde vragen over LinkedIN
Hoe kan ik statistieken inzien van mijn persoonlijk LinkedIN profiel?
- Ga naar https://www.linkedin.com/sales/ssi
- Log in op LinkedIN
- Met de geanalyseerde cijfers en de informatie kun je meten of jouw bijdragen effect hebben en kun je desgewenst je gedrag op LinkedIN bijsturen.
- Lees de uitleg op mijn blog: Hoe-gebruik-je-de-social-selling-index-op-linkedin
Hoe vergroot ik mijn netwerk op LinkedIN?
Vraag: Ik nodig vaak personen uit om te linken, maar mijn LinkedIn uitnodigingen worden niet geaccepteerd?
Mensen willen graag weten met wie ze linken en kunnen een beetje argwanend zijn, wanneer je zonder aanwijsbare reden een uitnodiging stuurt om connectie te maken:
- Zorg ervoor dat je een duidelijke, zakelijke en actuele profielfoto gebruikt. Gebruik geen bedrijfslogo als profielfoto!
- Vul je profielinformatie volledig in en scherm je expertise niet af, maar deel zoveel mogelijk zakelijke informatie openbaar.
- Wanneer je wilt linken met iemand die je niet persoonlijk kent, schrijf dan een bericht waarin je jouw connectieverzoek verklaart, zonder er een commerciële boodschap in te verwerken, wat vaak als spam wordt ervaren door de ontvanger. Maak niet de fout om reclame voor jezelf of je bedrijf te maken, want je verzoek belandt direct in de prullenbak. Conclusie; wees transparant en sociaal op LinkedIN.
- Meer informatie over het uitbreiden van je LinkedIN netwerk vind je in mijn tips: Breid je Linkedin netwerk uit
Kan ik mijn LinkedIN gegevens en connecties downloaden naar een archief?
Je kunt een archief van je data bij LinkedIn opvragen en opslaan op PC of laptop, dat ook de gegevens van je eerstegraads connecties bevat:
- Ga naar je profielfoto rechtsboven op de homepagina en selecteer ‘Privacy en instellingen’
- Ga onderaan de pagina naar het tabblad ‘Account’.
- Klik op ‘basisgegevens’.
- Klik op ‘Archief van uw gegevens downloaden’.
- Vul je LinkedIn wachtwoord in.
- Je ontvangt dan binnen 72 uur een email om het archief van je LinkedIn gegevens te downloaden.
- Meer informatie over het downloaden van je LinkedIN gegegevens vind je op mijn webpagina: LinkedIN archief downloaden
Hoe verberg ik mijn update voor mijn LinkedIN connecties?
Wanneer je niet wilt dat jouw connecties de wijzigingen, die jij toepast, in hun nieuwsoverzicht zien, kun je ervoor kiezen jouw updates (tijdelijk) niet te delen met je netwerk om je volgers:
- Klik op ‘Profiel bewerken’,
- Scroll in je profiel naar beneden, en schuif de groene button waar je kunt kiezen voor de optie “uw netwerk op de hoogte stellen” naar de keuze “Nee”.
- Wanneer je klaar bent met je aanpassingen zet je hem weer op “ja” natuurlijk, want je wilt je LinkedIn connecties wel op de hoogte houden van je zakelijke informatie en ontwikkelingen.
- Lees verder op de webpagina: LinkedIn Tip: Profiel update verbergen
Hoe kan ik een document toevoegen aan mijn LinkedIN bericht?
Je kunt documenten in PDF, als Word document of een Powerpointpresentatie toevoegen aan je bericht op LinkedIN, met de nieuwe functie LinkedIn documenten:
- Ga naar je home-pagina op je desktop (dus niet in de LinkedIN App)
- Ga naar het blokje om een update te plaatsen
- Daar zie je naast het foto- en video pictogram nu ook een pictogram voor documenten.
- Wanneer je hier op klikt, kun je beginnen met uploaden.
- Er komt een venster in beeld waarin je jouw bestand kunt selecteren vanaf jouw PC.
- Wanneer je een aantrekkelijke titel, een beschrijving en eventuele hashtags toevoegt, maak je de kans groter dat je document ook daadwerkelijk opvalt én gelezen wordt!
- Meer informatie over het delen van documenten vind je op mijn webpagina: Documenten-delen-op-linkedin
Hoe kun je hashtags gebruiken op LinkedIN?
- Gebruik hashtags in je status updates
- Pas hashtags toe in een gepubliceerd artikel op LinkedIN (published post)
- Voeg een hashtag toe in reacties
- Verwerk hashtags in je LinkedIN profiel en samenvatting
- Volg hashtags uit jouw vakgebied of op interessante onderwerpen in jouw branche
- Meer informatie om beter gevonden te worden door middel van hashtags lees je op mijn webpagina: Hoe gebruik je een hashtag op LinkedIN?
Hoe gebruik je emoticons op LinkedIN?
- INTERESSANT (blauw duimpje)
- FELICITATIE (groene klappende handen)
- STEUN (lilahand met rood hartje)
- GRAPPIG (lichtblauwe lachende smiley)
- GEWELDIG (rood hart)
- VERHELDEREND (een geel gloeilampje)
- NIEUWSGIERIG (lila nadenkende emoticon)
Wanneer je de zichtbaarheid wilt vergroten van een bijdrage van iemand kun je het blauwe duimpje beter NIET Gebruiken.
Voor het algoritme dat LinkedIn gebruikt heeft de duim weinig waarde.
Kies voor de STEUN-emoticon (hand met hartje) want dat zorgt voor 10% meer zichtbaarheid.
Wanneer je wilt dat de bijdrage van een LinkedIN Connectie aandacht krijgt, dan gebruik je INTERESSANT mét een positief commentaar. Het zorgt ervoor dat de bijdrage tot maar liefst 8x meer zichtbaarheid krijgt. Het waarderen van een bericht met een STEUN-emoticon levert zo’n 10% extra aandacht op. Natuurlijk moet deze reactie wel passen bij het bericht. Bijdragen die door jou worden voorzien van COMMENTAAR of jouw STEUN komen alleen terecht bij jouw 1e graad connecties.
Wanneer je op je smartphone een emoticon aan een bijdrage wilt toekennen, druk je wat langer op het duimpje en swipe je naar rechts. Je ziet dan ook de andere emoticons verschijnen.
Welke mogelijkheden zijn er om te DELEN op LinkedIN?
OPNIEUW PLAATSEN: De bijdrage wordt direct met jouw netwerk gedeeld. Standaard staat voor de knop DELEN op IEDEREEN (dat wil zeggen: jouw 1e, 2e en 3e graad connecties). Bij deze keuze krijg je geen mogelijkheid om tekst toe te voegen.
DELEN MET UW MENING: Je kunt een tekst of opmerking toevoegen aan het gedeelde bericht – en als je dat wilt – ook hashtags # plaatsen. Daarbij kun je aangeven of je wilt delen met IEDEREEN (1e, 2e en 3e graad (standaard), met IEDEREEN + TWITTER (wanneer jij jouw Twitter-account gekoppeld hebt aan LinkedIn), met CONNECTIES (alleen 1e graad) of in GROEPEN (een groep van jouw keuze). Je kunt maar 1 keuze maken.
- Je kunt ook DELEN BUITEN LINKEDIN met Twitter, Facebook of de link kopiëren voor plaatsing op andere social media kanalen. Vaak moet de lezer dan inloggen op LinkedIN om het te kunnen lezen.
Het DELEN van een bericht draagt bij aanzichtbaarheid, maar minder dan originele content. Algoritmes houden over het algemeen niet zo van delen van content, waarvan jij niet de oorspronkelijke plaatser bent. Wanneer je een reactie (emoticon) mét commentaar geeft heeft dat een groter effect.
Hoe kan ik gebruik maken van referenties op LinkedIN?
Vraag: Ik zoek een baan en wil solliciteren via LinkedIN, wat is belangrijk?
Voordat je wordt uitgenodigd voor een sollicitatie- of kennismakingsgesprek, wordt je LinkedIn profiel waarschijnlijk uitgebreid bekeken door een recruiter of je mogelijke nieuwe werkgever/opdrachtgever, omdat hij een overzicht wil hebben over jouw loopbaan en werkervaring. Vanzelfsprekend leest hij ook jouw aanbevelingen om zich een beeld te vormen, wie jij bent en wat jij voor hem kunt betekenen. Hoe maak je gebruik van referenties op LinkedIN?
- Vraag aan je leidinggevende, een (project)collega of een klant / opdrachtgever of hij tevreden is over jouw vakmanschap of expertise.
- Vraag aan hen of zij als referent in het openbaar op LinkedIn een ‘goed woordje’ voor je willen doen, het liefst met concrete voorbeelden.
- Met de door je referent ingebrachte feedback kun je concrete voorbeelden van je prestaties in je cv opnemen.
- De opsomming van je vakmanschap en kwaliteiten is een belangrijk onderdeel van je LinkedIn profiel, en ook daar telt: vermeld concrete resultaten, zodat jouw vakmanschap direct bij een werkgever of opdrachtgever in het oog springt.
- Meer informatie over aanbevelingen op LinkedIN, lees je op mijn webpagina: Linkedin referenties
Wat is de maximale hoeveelheid tekst, die ik (per onderdeel) kan plaatsen op mijn LinkedIN profiel?
-
voornaam: 20 tekens (inclusief spaties)
-
Achternaam: 40 tekens (inclusief spaties)
-
Meisjesnaam: 40 tekens (inclusief spaties)
-
Headline/ kopregel: 120 tekens (inclusief spaties)
-
Samenvatting: 2.000 tekens (inclusief spaties & Enters)
-
Aanbeveling: 3.000 tekens (inclusief spaties)
-
Vaardigheden: 80 tekens per vaardigheid (inclusief spaties)
-
Functie: 100 tekens (inclusief spaties)
-
Functie-omschrijving: 200-2.000 tekens (inclusief spaties)
Wat is het beste afbeeldingsformaat voor een profielfoto op LinkedIN?
Hoe groter de afbeelding, hoe mooier én scherper jouw profielfoto weergegeven wordt.
- Kies voor minimaal 400 x 400 pixels en maximaal 20.000 x 20.000 pixels (maximaal 8 MB).
Wat is het beste afbeeldingsformaat voor de omslagfoto op LinkedIN?
Vraag: Hoe kan ik mijn openbaar profiel mooier maken?
Een achtergrondafbeelding geeft net een beetje meer creativiteit op je LinkedIN profiel en moet aan de volgende kenmerken voldoen:
- 1.584 x 396 pixels (4:1), maar niet zwaarder dan 4 MB.
- Kijk voordat je upload even naar de blokjes die wegvallen door getoonde informatie en zorg ervoor dat daar geen tekst of logo staat, want dit komt weg te vallen.
Welk afbeeldingsformaat kan ik gebruiken als bannerfoto bij een artikel op LinkedIN?
LinkedIN biedt je twee opties om je artikel (ook wel blogbericht genoemd) te verfraaien met een bannerfoto:
- 744 x 400 pixels - de afbeelding houdt ongeveer dezelfde breedte als de door jouw geschreven tekst.
- 600 x 500 pixels - De afbeelding wordt over de volledige breedte van de pagina getoond en is een blikvanger voor je artikel.
Wat is de beste afmeting voor een logo op mijn LinkedIN Bedrijfspagina?
Bedrijven plaatsen meestal een bedrijfslogo op hun companypage (ook wel Bedrijfspagina genoemd) die natuurlijk goed moet worden weergegeven:
- Het aanbevolen formaat voor het logo op LinkedIN is 300 x 300 pixels, maximaal 2 MB.
Hoe kan ik een achtergrondafbeelding uploaden naar mijn LinkedIN Bedrijfspagina?
- Log in op LinkedIN
- Ga naar je LinkedIN Bedrijfspagina
- Klik op het potloodicoontje rechtsboven op de plaats van de foto
- Kies een foto uit in een passend formaat (zie volgende vraag) en upload deze
Wat is het aanbevolen formaat voor de LinkedIN omslagfoto?
- Het aanbevolen formaat voor de omslagfoto op LinkedIN is 1.536 x 768 pixels.
Veelgestelde vragen over Facebook
Wat is Edgerank?
Meer informatie lees je in de volgende blogartikelen:
facebook algoritme edgerank (tips)
factoren facebook pagerank (tips)
Kan ik een geblokkeerd Facebookaccount deblokkeren?
Hoe kan ik mijn Facebookgegevens verwijderen in de Facebook-app, in verband met mijn privacy?
Open jouw Facebook app op je mobiele apparaat
- klik op het menu, dat zijn de drie streepjes onder of boven aan je scherm (Ook wel hamburger-icoon genoemd)
- Scroll naar beneden tot je de knop 'instellingen en privacy' hebt gevonden
- Klik daar nog een keer op de 'instellingen' knop
- Zoek het kopje 'Je Facebook-gegevens'
- Klik op het kopje 'Activiteiten buiten Facebook'
Nu zie je de apps die niks met Facebook te maken hebben, maar waarvan Facebook gebruik van maakt door data te verzamelen.
- Klik nu op 'geschiedenis wissen' en je recente gegevens zijn verwijderd.
Om ervoor te zorgen dat Facebook ook in de toekomst niks van jouw internetgedrag kan inzien, klik je op 'Meer Opties'.
- Daarna klik je op 'Toekomstige activiteit beheren'
- Klik op uitschakelen, waarmee je je gegevens voor apps buiten Facebook hebt afgesloten
Waar kan ik het pagina-overzicht vinden van Facebookpagina's die ik volg met mijn Facebookpagina?
Heb je een Facebook-bedrijfspagina en vraag je je af waar Facebook sinds de nieuwe lay-out de link "zie pagina-overzicht" heeft verborgen?
Heb je ook gemerkt dat de link https://www.facebook.com/paginanaam/pages_feed/ niet meer werkt?
Er is een manier om de feed voor jouw Facebook-bedrijfspagina wél te zien:
Ga naar de URL van je Facebook-pagina en voeg aan het einde /news_feed/ toe.
Met andere woorden vul in je facebookbrowser de volgende tekst in: "https://www.facebook.com/naam-van-je-pagina/news_feed/
Merk op dat dit alleen werkt voor Facebook-bedrijfspagina's. Het werkt niet voor persoonlijke facebookprofielen.
Je persoonlijke nieuwsoverzicht kun je altijd vinden via je startpagina.
Hoe kun je het verschil zien tussen zakelijke Facebookpagina's en persoonlijke Facebookprofielen?
Wanneer mensen ‘bevriend’ kunnen worden, dan is het een persoonlijk profiel (zelfs als jouw profiel over een bedrijf gaat, wat feitelijk niet wordt toegestaan door Facebook).
Als mensen jouw Facebookpagina kunnen "liken" (=volgen) dan is het een bedrijfspagina.
Voor zakelijke Facebookpagina's is het belangrijk dat je de juiste categorie kiest, omdat je daarmee werkt aan je online zichtbaarheid.
Waarom zie ik niet alle Facebook updates van mijn vrienden in het nieuwsoverzicht?
Al die vrienden en pagina’s produceren dagelijks een grote hoeveelheid updates, vind-ik-leuks, reacties, foto’s en video’s. Om te voorkomen dat je in je nieuwsoverzicht door inhoud overladen wordt, gebruikt Facebook een algoritme EdgeRank, dat fungeert als een filter om iedere gebruiker voor hem of haar het meest relevante nieuws te tonen. Het resultaat zou moeten zijn dat in jouw nieuwsoverzicht de belangrijkste updates verschijnen. Uiteraard geldt daarbij: hoe meer vrienden, hoe meer inhoud, dus hoe meer er gefilterd wordt.
Wanneer je liever zelf bepaalt wie of wat je belangrijk vindt op Facebook, kun je ook zelf invloed uitoefenen op jouw nieuwsoverzicht en het persoonlijker maken.
Je kunt mijn artikelen over dit onderwerp hier lezen:
tips voor facebook nieuwsoverzicht (tips)
factoren facebook pagerank (tips)
Hoe voeg je een whatsapp button toe aan je Facebookpagina?
- Ga naar je Facebook bedrijfspagina
- Ga naar de instellingen voor je pagina
- Klik in de navigatiekolom op Whatsapp
- Kies je landcode
- Vul je Whatsapp nummer in zonder 0
- Je nummer wordt nu geverifieerd via Whatsapp
- Kies of je de button Whatsapp wilt weergeven op de Facebookpagina
- Kies of je je Whatsapp nummer wilt weergeven in je pagina informatie.
Ik heb iemand een persoonlijk bericht op Facebook gestuurd. Hoe kan ik zien of hij/zij dit gelezen heeft?
Bij het versturen van een persoonlijk Facebookbericht geeft Facebook door middel van een vinkje (V) aan dat het bericht is verzonden.
Gebruik je Messenger, dan kan je aan de hand van de volgende pictogrammen zien wanneer je berichten zijn verzonden, ontvangen en gelezen:
Wanneer je géén profielicoontje ziet achter het door jou gestuurde bericht, hoeft dat nog niet te betekenen dat het bericht niet gelezen is. Wellicht bereikte jouw bericht de ontvanger in de vorm van een pushbericht op diens mobiele telefoon, of heeft de ontvanger het bericht in zijn e-mail gelezen, (wanneer hij dat heeft ingesteld). De leesstatus verschijnt enkel als de ontvanger het betreffende bericht in Facebook geopend heeft.
Welke woorden vertonen een animatie op Facebook?
Facebook heeft een aantal grapjes (ook wel easter eggs genoemd) in haar social media programma opgenomen; Wanneer een Facebookgebruiker een bepaald woord typt, wordt de software getriggered om een animatie met een geluidje te tonen. Ik heb een lijst gemaakt met woord of woordcombinatie die een animatie laten verschijnen op Facebook.
Waarom worden niet alle gemeenschappelijke vrienden weergegeven bij sommige van mijn Facebook vrienden?
Hoe zet ik Facebook meldingen uit op mijn mobiele telefoon?
Word jij vaak afgeleid door de facebookmeldingen op je telefoon? Dan is er een oplossing. Je kunt gebruik maken van de "Stille modus" waarmee je kunt instellen dat je op bepaalde tijden geen notificaties wilt ontvangen.
Je kunt dit activeren via de Facebook app op je mobiel. Klik op het hamburger icoon > Instellingen en privacy > Instellingen > Je tijd op facebook >
Beheer je tijd > Stille modus / Quiet Mode en kies voor de tijd dat je niet gestoord wilt worden.
Wanneer je geen pushmeldingen op je telefoon wilt ontvangen, kun je er ook voor kiezen om dit in te stellen, per type bericht, bij de instellingen, onder het kopje 'meldingen' in de app. Zie afbeelding rechts.
Hoe verberg ik mijn Facebook vriendenlijst?
- Beweeg je muiscursor of vinger of het blokje ‘Vrienden’ aan de linkerzijde van je tijdlijn. Rechts verschijnt dan een icoontje in de vorm van een pen.
- Klik op het pennetje en kies ‘Privacy bewerken’. Bij de vraag “Wie kan je vriendenlijst zien?” kies je voor ‘Alleen ik’.
Alleen jíj kan Facebook vriendenlijst bekijken. Voor jouw vrienden blijven wel de gemeenschappelijke connecties zichtbaar. Nieuwe vriendschappen worden níet op je tijdlijn vermeld, wél op die van de betreffende vriend, tenzij hij/zij er eveneens voor gekozen heeft de vriendenlijst af te schermen.
Het aantal vrienden dat je hebt is dan niét zichtbaar op je tijdlijn, maar soms wel op een andere plaats:
Wanneer je een nieuwe Facebook-gebruiker bent en nog niet veel vrienden hebt, zullen je vrienden soms een oproep tegenkomen om nieuwe vrienden aan je te suggereren. Daarbij wordt steevast je huidige aantal vrienden weergegeven. Als je meer dan circa 30 vrienden hebt, verschijnt die oproep niet meer.
Hoe kan ik iemand op Facebook blokkeren?
- Open de tijdlijn (het profiel) van de persoon die je wilt blokkeren
- Klik rechts onder in de bannerafbeelding op de knop met de 3 puntjes ...
- Kies de optie ‘blokkeren’
Wanneer je een persoon blokkeert, betekent dit dat jullie elkaar niet meer kunnen ‘zien’ op Facebook en ook geen contact meer met elkaar kunnen opnemen. Als de persoon in kwestie een Facebookvriend is, dan betekent blokkeren uiteraard ook dat je hem of haar ontvriendt. Deze persoon krijgt geen melding van de blokkering, maar kan het wel ontdekken, wanneer hij/zij geen updates meer van je ziet en wanneer hij/zij jouw profiel bezoekt. Jouw tijdlijn is namelijk niet beschikbaar en zichtbaar. Je kunt pas weer een Facebook-vriend met die persoon worden als je hem/haar deblokkeert. Dan zul je opnieuw een vriendschapsverzoek moeten sturen.
Kan ik op Facebook zelf instellen welke 9 vrienden in het vriendenblok op mijn tijdlijn worden weergegeven?
Helaas wordt de selectie van jouw 9 vrienden, van wie profielfoto’s verschijnen in de box ‘Vrienden’ links op de tijdlijn, bepaald door Facebook. Jouw vrienden zien, wanneer zij op jouw tijdlijn kijken naar het vriendenblok, ieder een andere samenstelling van foto's. Het algoritme bepaalt dit aan de hand van jullie gemeenschappelijke vrienden. Het is onduidelijk welke criteria Facebook precies hanteert bij de selectie van de 9 foto's die je zelf op je tijdlijn ziet. Het lijkt erop dat het bekijken van iemands profiel en/of andersom één van de criteria is.
Hoe verberg ik mijn reacties en vind-ik-leuks op berichten op Facebook, voor mijn overige Facebooknetwerk?
Er bestaat geen privacyinstelling die dit mogelijk maakt.
Je bent afhankelijk van het privacyniveau dat de ander aan de door jou ‘gelikete’ of becommentarieerde status heeft toegekend.
De zichtbaarheid van jouw reacties en of likes hangen af van de privacyinstellingen van de plaatser van het bericht.
Die instelling is steeds als icoontje zichtbaar rechts van de tijdsaanduiding bij het betreffende bericht.
Wanneer de instelling Gedeeld met: 'openbaar’ of ‘Gedeeld met de vrienden van de vrienden van…’ dan verschijnt jouw reactie of vind-ik-leuk mogelijker in het nieuwsoverzicht van je vrienden. Mogelijk, omdat jouw vrienden niet ál jouw updates in hun nieuwsoverzicht zien, behalve voor facebookvrienden die nadrukkelijk hebben aangegeven jouw te willen volgen.
Is de privacy van de bewuste status ingesteld op ‘Gedeeld met: de vrienden van…’, dan kan jouw ‘like’ of reactie alleen verschijnen in het nieuwsoverzicht van de gemeenschappelijke vrienden die je deelt met de plaatser van het oorspronkelijk bericht.
Wil je je privacy bewaren, kun je de privacy-instelling van een bericht checken voor je een 'vind-ik-leuk' uitdeelt of reageert. Toch geeft dat geen volledige privacygarantie, want de plaatser kan er later voor kiezen een status alsnog openbaar te maken…
Hoe kan ik op Facebook uitschakelen dat mensen mij een vriendschapsverzoek sturen?
- Ga naar je Facebookinstellingen
- Kies Privacy
- Ga naar Wie kan contact met me opnemen?
- Maak je keuze uit iedereen of vrienden van vrienden
Waarom zie ik gesponsorde berichten op Facebook?
Vaak heb je zonder dat je dat bewust bent, apps toestemming gegeven voor toegang in je Facebook account, waarmee je veel gesponsorde berichten ziet in je nieuwsoverzicht (Startpagina)
- In onderstaande video zie je hoe je eenvoudig de toegang kunt intrekken op je desktop van apps die je niet meer gebruikt of niet interessant vindt.
- Open het 'Apps'-scherm in de zijbalk van de Facebook-app op je mobiel (of via Instellingen op de desktopversie zie video);
- Vink de apps aan die je wil uitschakelen;
- Tik (of klik) bovenaan op 'Verwijderen'.
Hoe kun je meldingen op Facebook ontvangen van updates die je niet wilt missen?
Er zijn misschien vrienden of pagina's die jou interesseren, waar je nooit een update van wilt missen. Je kunt instellen dat je een notificatie krijgt op Facebook, wanneer er een nieuw bericht is geplaatst:
- Ga naar het Facebook account dat je wilt volgen en meldingen wilt ontvangen
- Klik op de button volgen
- Maak je keuze in het uitrolvenster door op het potloodje te klikken of door je keuze aan te vinken
- De afbeelding laat zien hoe je instelt dat de berichten als eerste worden weergegeven in je nieuwsoverzicht en dat je meldingen krijgt wanneer er een update wordt geplaatst. Op deze wijze kun je het Facebook algoritme zelf beïnvloeden.
Hoe voorkom ik dat mijn naam en profielfoto gebruikt wordt in gesponsorde Facebookberichten (advertenties)?
Facebook is gratis voor de gebruiker. Facebook verdient aan advertenties en gesponsorde berichten, die worden getoond in het nieuwsoverzicht van de gebruikers. Wil je voorkomen dat je op die manier verschijnt, doordat advertenties aan jouw likes worden gekoppeld, pas dan je privacyinstellingen aan. Wanneer je niet wilt dat jouw foto weergegeven wordt in Facebook-advertenties, waarbij zichtbaar wordt dat jij de Facebookpagina (die deze advertentie uitzendt), leuk vindt, kun je dat wijzigen in het navigatievenster van de instellingen onder de knop Advertenties . In het submenu ‘Advertenties en vrienden’ kun je onderaan de optie ‘Niemand’ activeren. Het liken van Facebook bedrijfspagina's wordt dan niet meer aan advertenties gekoppeld en jouw profielfoto wordt niet weergegeven.
Lees voor meer info over advertenties mijn blogartikel over gesponsorde verslagen
Als ik iemand op Facebook ontvriend, verdwijnen dan ook zijn of haar likes bij mijn berichten en foto’s?
Als je iemand ontvriendt of andersom blijven de vind-ik-leuks, commentaren en andere interacties staan. Als je iemand blokkeert of andersom geldt hetzelfde, al zijn in dat geval de activiteiten inclusief vind-ik-leuks, voor jou en voor de betreffende persoon, niet meer zichtbaar, omdat jullie elkaars profiel niet meer kunnen bekijken.
Hoe kun je updates negeren van een vriend op Facebook?
Vraag: Een Facebookvriend plaatst updates die mij niet interesseren, daarom vind ik mijn nieuwsoverzicht niet leuk meer. Hoe kan ik zijn berichten vermijden zonder onze Facebookvriendschap te verbreken. Ik wil hem niet ontvrienden.Op Facebook heb je de keuze om berichten te zien of te verbergen van een Facebookvriend of Facebook Pagina in je nieuwsoverzicht
- Je zet de Facebook updates die zichtbaar zijn in je nieuwsoverzicht uit door naar het Facebook profiel van de desbetreffende vriend(in) of de Facebook Pagina te gaan.
- Om het volgen van een persoon stop te zetten zonder de vriendschap te verbreken, ga je naar het betreffende profiel en klik je op de knop [Volgend] om deze instelling uit te schakelen. Vrienden weten het niet als je ervoor hebt gekozen ze niet meer te volgen.
- Wil je geen updates van een Facebookpagina kun je er natuurlijk voor kiezen de pagina 'niet meer leuk' te vinden. Er kan een reden zijn dat je het de eigenaar van de bedrijfspagina gunt dat jij de pagina liked. Het volgen van updates van een pagina, werkt op dezelfde manier als hierboven omschreven.
Hoe kan ik Facebookmeldingen of notificaties uitzetten?
Je ontvangt automatisch meldingen wanneer mensen uit je lijst met beste vrienden iets op Facebook plaatsen, maar je kunt deze meldingen ook in- of uitschakelen:
- Klik rechtsboven op en selecteer Instellingen .
- Klik op Meldingen in de linkerkolom.
- Klik op Activiteiten van goede vrienden en vervolgens op Op Facebook.
- Klik naast Activiteiten van goede vrienden en selecteer Aan of Uit
- Meer weten over het Facebookalgoritme? Lees dan mijn webpagina: Wat is Facebook algoritme ofwel edgerank?
Wat zijn de ideale afmetingen voor een Facebook-omslagfoto?
Het is goed om een afbeeldingsformaat te uploaden die het meest geschikt is voor de coverfoto:
- De afmetingen van de omslagfoto ofwel coverfoto = 851 x 315 pixels.
- Wanneer je een afbeelding uploadt die kleiner is dan deze afmetingen, dan wordt deze uitgestrekt tot de grote afmeting.
- De afbeelding die je uploadt moet minstens 400 pixels breed zijn en 150 pixels hoog.
Welk formaat moet ik gebruiken voor mijn Facebook profielfoto?
Voor een profielfoto op Facebook kun je rekening houden met de volgende afbeeldingsafmetingen:
- De afmetingen voor een profielfoto op Facebook = 160 x 160 pixels
- Het mooiste resultaat krijg je wanneer je een afbeelding van 180 x 180 pixels upload
Welke afmeting is het meest geschikt voor een logo op mijn Facebookpagina
Voor een logo op een Facebook bedrijfspagina kun je rekening houden met de volgende afbeeldingsafmetingen:
- De afmetingen voor een logo op een Facebookpagina = 160 x 160 pixels
- Het mooiste resultaat krijg je wanneer je een afbeelding van 180 x 180 pixels upload
Welk afbeeldingsformaat moet ik gebruiken als coverfoto voor mijn Facebook Evenement?
Wanneer je wilt dat je coverfoto goed opvalt, is het aan te bevelen om het volgende afbeeldingsformaat te uploaden:
- De ideale afmeting voor een omslagfoto voor een Facebook Event = 784 x 295 pixels.
Waar moet ik rekening mee houden wanneer ik een Facebook advertentie wil maken?
Je moet rekening houden met de afmetingen voor Facebook advertenties:
- Het beste afbeeldingsformaat = 1200 x 628 pixels (ratio: 1.91:1).
- Er geldt een minimumbreedte van 600 pixels voor afbeeldingen die in het nieuwsoverzicht worden weergegeven.
- Wanneer de afbeelding groter of kleiner is dan de opgegeven afmetingen, wordt deze automatisch aangepast.
- De afbeeldingen moeten statisch zijn: bewegende GIF-afbeeldingen of flashafbeeldingen worden niet ondersteund.
- Advertentietitels hebben maximaal 25 karakters en de beschrijvende teksten maximaal 90 karakters.
Tags: online profilering,social media,online branding -Tags: facebook,socialmedia,tips - Tags: LinkedIn,connecties,zakelijk,relationship
Heb je geen antwoord gevonden op jouw vraag over social media, online branding of SEO ?
Vul dan onderstaand formulier in.
Je kunt ook contact opnemen via Whatsapp (zie pop up of via Facebook Messenger, zie de blauwe button op de Home pagina.
Ik zal met een antwoord terugkomen!