Gebruik jij Twitter al voor je online profilering? 6 Twitter tips:
Het sociale netwerk Twitter is niet alleen handig voor privégebruik, maar kan ook zakelijke voordelen opleveren.
Je kunt Twitter goed inzetten om jezelf te presenteren en om gevonden te worden door klanten, potentiële werkgevers en nieuwe opdrachtgevers.
Maar hoe zorg je ervoor dat je wordt gevonden door de juiste mensen en hoe laat je zien dat jij de juiste persoon met de juiste expertises voor je doelgroep?
Misschien heb je wat aan mijn Twittertips voor je online profilering?
- Twitternaam
Een Twitternaam moet herkenbaar en makkelijk te onthouden zijn. Het is logisch dat veel mensen kiezen voor hun voor- en achternaam voor een privé-account of de naam van het bedrijf voor een zakelijk account.
Wanneer jouw persoonsnaam al in gebruik is, zul je een alternatief moeten verzinnen. Je kunt hierbij denken aan een bijnaam, een naam gekoppeld aan je geboortejaar of woonplaats of een naam waaruit jouw vakgebied blijkt.
Voor je zakelijke twitteraccount zul je creatief moeten zijn, wanneer er al een account is met dezelfde naam.
Ik heb een persoonlijk account, @pdeboer65, waar ik luchtige tweets plaats en een zakelijk account, @prideandproud, waarin ik tweet over online profilering en social media. - Profielfoto
Zorg ervoor dat jouw foto direct herkenbaar is, met name als er twitterprofielen bestaan met de zelfde naam als jij. - Omslagfoto
Kies een mooie omslagfoto; dit bepaalt de uitstraling van jouw account.
Het is goed om ervoor te kiezen een omslagfoto te nemen waaruit jouw expertise blijkt, oftewel wat jij voor anderen kunt betekenen. Kies bij voorkeur een door jouzelf gemaakte foto of een banner van je website. - Biografie
In de Twitter Bio kun je in maximaal 160 tekens beschrijven wie je bent, wat je doet en waar jouw expertise ligt. Gebruik hierbij de juiste trefwoorden; dat zijn de woorden waarvan je denkt dat mensen ze zoeken, wanneer zij in contact willen komen met iemand met jouw expertise. - Vakmanschap
Laat zien dat je verstand van hebt van je vak en jij een expert bent in jouw vakgebied. Dit kun je doen door kennis te delen, zoals ontwikkelingen binnen jouw vakgebied of oplossingen te bieden voor actuele problemen. Hierdoor val je op. Maak je tweets kort en krachtig en gebruik relevante hashtags om aan te geven over welk topic jouw tweet gaat. Verzin geen hashtags zoals #datzouikookwelwillen of #nietgeschotenisaltijdmis, dit brengt je niets, omdat er niemand zoekt naar deze onderwerpen. Wel wordt er gezocht op bijvoorbeeld #Marketing, #DWDD of #EKHockey.
Maak gebruik van verkorte links naar artikelen of websites voor een uitgebreid verhaal. Lees in het artikel Veilig Internetten hoe je gebruik kunt maken van programma's die links verkorten. Vergeet ook niet links te plaatsen vanaf je eigen website… dit verhoogt de relevantie van je website, omdat jouw website dan via Twitter vaker wordt bezocht. Dit kan natuurlijk ook met links naar je LinkedIn of Facebook profiel of je LinkedIn of Facebook Bedrijfspagina. - Wie te volgen?
Je kunt twitteren, maar wanneer niemand jouw berichten leest, heb je er natuurlijk niets aan.Je zult ervoor moeten zorgen dat mensen jou account gaan volgen.
Zorg ervoor dat je Twitternaam of de link naar je Twitteraccount vermeld wordt in jouw communicatie-uitingen, onderaan je emailberichten, in je profielinformatie op LinkedIn en natuurlijk op je visitekaartje. Het is slim om accounts uit jouw vakgebied te volgen. Wanneer jouw Twitter profiel en jouw tweets aansluiten bij de behoefte is er een grote kans dat deze jouw account ook terugvolgen.
Wanneer je bovenstaande Twittertips opvolgt, bouw je aan een kwalitatief Twitter-netwerk en optimaliseer je jouw online profilering.
Veel succes!
Wil je jouw tweets effectief maken en jouw twitteraccount aanpassen aan jouw persoonlijke wensen of voorkeuren? Volg dan een Twitter Workshop!
Heb je geen tijd om je tweets samen te stellen en je twittertijdlijn naar je eigen behoeften in te stellen? Of weet je simpelweg niet wat je moet twitteren? Besteed het dan uit! Lees hier de voordelen!
Tags: tweets,tweet,twitter
Gratis social media advies
Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.