Jezelf goed profileren in je Twitter biografie is belangrijk om volgers op Twitter te trekken
Een goede personal of professional branding begint met het schrijven van een aantrekkelijke en overtuigende Twitter biografie, ook wel bio genoemd.
Een 'bio' is datgene wat je moest invullen bij het aanmaken van je twitter-account.
De eerste indruk van je Twitter biografie kan volgers direct beïnvloeden om jouw account te volgen.
Helaas is de kans ook aanwezig dat twitteraars na het lezen van je biografie direct wegzappen... dus jouw kans om een nieuwe volger te scoren is slechts één klik verwijderd.
Een biografie op Twitter kan bestaan uit maximaal 160 tekens... zie daar maar eens de juiste omschrijving voor te maken! Zie het als een leuke uitdaging!
Wat moet je vermelden in je Twitter biografie?
Je Twitter biografie dient als introductie voor nieuwe volgers en moet je naam of je bedrijfsnaam bevatten, maar vermijd het gebruik van afkortingen, om het je doelgroep makkelijk te maken jou te vinden!
Helaas heeft je naam een karakterlimiet van 20 tekens en je gebruikersnaam een karakterlimiet van 15 tekens.
Wanneer je een algemeen voorkomende naam hebt, welke al in gebruik is (zoals ik met een veelgebruikte naam als Paula de Boer) ben je helaas genoodzaakt om creatief te zijn met je gebruikersnaam. Voor mijn persoonlijke account heb ik mijn geboortejaar @pdeboer65 toegevoegd, maar ik had natuurlijk anders gekozen, wanneer daar mogelijkheden voor waren. Met de vastlegging van mijn bedrijfsnaam @prideandproud had ik minder problemen, omdat dit twitteraccount simpelweg nog niet bestond.
Denk vanuit je volgers en probeer creatief te zijn ... welke naam laat zich makkelijk onthouden? Laat je gebruikersnaam en twitternaam zo mogelijk ook op elkaar aansluiten en gebruik zo min mogelijk leestekens.
Hoe vul je een goede Twitter bio(grafie) in?
Op je profiel verdient je biografie de meeste aandacht. Het zal je verbazen hoe vaak de invulling hiervan wordt overgeslagen door twitteraars.
Goed om te weten dat de biografie het eerste is wat twitteraars zien bij het zoeken naar een twitternaam.
Ook wanneer jouw twitternaam in een tweet wordt genoemd (=mention) kunnen twitteraars direct aangespoord worden om jouw account te volgen... Waarom zou je deze kans willen mislopen?
Jouw bio wordt immers zichtbaar wanneer iemand met de muis zweeft boven je gebruikersnaam. Bovendien wordt je biografie getoond in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op jouw naam of bedrijfsnaam op Google.
Wees gerustgesteld... iedereen die een Twitter account heeft, kan zijn eigen profiel bijwerken en de biografie verbeteren! Ga hiervoor naar je profiel en kies voor bijwerken.
Geef in je Twitter biografie kort en krachtig aan waar je voor staat
- wie ben je of wat doe je.. (een combinatie is natuurlijk ook mogelijk)
- welk merk vertegenwoordig je, en geef aan waarin je specialist bent
- gebruik zoekwoorden waar jouw potentiële volgers op kunnen zoeken op Twitter (in mijn geval social media, maar dit kan bijvoorbeeld ook singer/songwriter of accountant zijn)
Laat je Twitter jouw locatie weergeven?
Wanneer je een lokaal bedrijf hebt is het een goed idee om je geografische locatie te laten bepalen op Twitter.
Tweet je vanuit een persoonlijk account en hecht je waarde aan privacy... dan is het misschien gewenst om de locatie-bepaling uit te schakelen.
Kijk hiervoor bij de instellingen op Twitter.
Presenteer jouw website met links op Twitter!
Social media is belangrijk voor het trekken van bezoekers naar je website, dus gebruik vooral een link naar je website in je Twitter-profiel . Dit kan natuurlijk ook een link zijn naar je LinkedIn profiel, een Pinterest- of Instagram account of naar een landingspagina van een website waar jij voor blogt... kortom naar de webpagina waar jij aandacht voor wilt hebben.
Voor je marketingrapportage kun je desgewenst gebruik maken van online tools, zoals bitly of goog.gl, waarbij je het klikken op jouw links kunt traceren.
Tot slot... Houd je biografie sociaal en persoonlijk!
Wees sociaal en interactief, reageer menselijk en laat waar mogelijk je persoonlijkheid doorschemeren.
Mocht je Twitter zakelijk willen inzetten, is het misschien een goed idee om een Twitter Workshop te volgen!
Tags: tweets,tweet,twitter
Gratis social media advies
Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.