Tekstschrijven, Personal en Public Relations, Social Media support en Social Media training

  GOOGLE 360 TOURS en meer...

Waarom zou je Social Media moeten inzetten als online marketing middel?

Sociale netwerken, met de hoofdkenmerken interactie en dialoog tussen de gebruikers, hebben zich bewezen als een goed online marketing middel. 
Je zou verwachten dat Social Media gebruik door ZZP en MKB-ers vanzelfsprekend is? Niets is minder waar!

Het komt mondjesmaat voor dat een fotograaf online naar opdrachten zoekt, een huisschilder op platformen klussen opspoort, of een Loopbaan Coach zijn slides uploadt naar Slideshare en deze op zijn LinkedIn profiel deelt.

Social Media is een vorm van online marketing, waarbij jij jouw bedrijf in de ‘spotlights’ kan zetten!

Persoonlijke interactie is hierbij het codewoord, want iedereen mag meekijken en meepraten!
Niet alleen het uploaden van afbeeldingen, links of het maken van teksten zorgen voor interactie; je zult ook contacten moeten leggen, reacties geven of een pluimpje of duimpje geven!

Wanneer je als (kleine) ondernemer optimaal gebruik wilt maken van Social Media, vormt tijd vaak de grootste bedreiging.
Bedenk dan dat deze vorm van mediamarketing je in staat stelt je doelgroep te zoeken en bovendien erg goedkoop is! Online communiceren is een combinatie van sociaalvoelend zijn en hard werken…

Het inzetten van Social Media is een continu proces en geen eenmalig project zoals bijvoorbeeld het ontwerpen van een website, folder of een brochure.
Dit kan inhouden het updaten van je LinkedIn profiel, een productfoto uploaden naar je Facebook Bedrijfspagina tot het bedenken van communicatie-boodschappen, die kunnen worden omgezet in een tweet of een blogpost.
De organisatie hiervan vereist nu eenmaal routine, inzicht en visie.

Maak je geen tijd vrij voor Social Media? Dan is er geen interactie en blijft jouw bedrijf (min of meer) onzichtbaar op het web!
Het leuke van internetcontact is dat het je de mogelijkheid biedt, om van achter je eigen bureau of achter je laptop in de tuin, online in gesprek te gaan.
Dat de aanleiding voor het gesprek waarschijnlijk zakelijk bedoeld is, doet eigenlijk niet terzake..
De promotie van je bedrijf kan eenvoudig zijdelings aangeraakt worden.
Tegenwoordig geven consumenten regelmatig een review over een product of bedrijf via Social Media.
Dit geeft jou een uitstekende kans om in contact te komen met je klanten en de dialoog aan te gaan.

 

Social media

Waarom zouden ook kleinere bedrijven Social Media gebruiken als online marketing tool?

Iedere MKB-er weet dat stilstand achteruitgang betekent.
Diegene die onderscheidend is en het snelst schakelt, kan in deze tijd van overvloed van beschikbaarheid van informatie en gekwalificeerde ZZP-ers de slag winnen!
Social Media draagt bij aan serendipiteit (Dit is een mooi woord voor toevallige ontmoetingen en vinden van informatie).
Succesvolle online campagnes zijn altijd een combinatie van mooie techniek, de juiste vorm, maar vooral van de innovatieve ondernemer, die online contact legt met zijn doelgroep.

Social Media Marketing vereist onderhoud

Het loont je bedrijfsvoering om te investeren in een goede en actieve profilering op kanalen zoals LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube, Slideshare en Pinterest, hetgeen inhoudt dat je het social media account regelmatig voedt met nieuwe content.

Hieronder zie je per Social Media kanaal een voorbeeld:

  • LinkedIn: je profiel bijwerken met de laatste opdrachten, verworven skills en artikelen
  • Twitter: een link plaatsen naar je laatste artikelen, publicaties, projecten
  • Facebook: op je bedrijvenpagina een link plaatsen naar een project of iets delen wat met je vak te maken heeft
  • Youtube: een interessante instructievideo delen of zelf eigen video’s plaatsen
  • Slideshare: je laatste presentatie publiceren
  • Pinterest: een visueel CV of portfolio maken of foto’s van projecten delen

De voordelen van social media marketing:

Juist omdat kleinere ondernemers, ZZP en MKB, niet altijd de middelen en de werknemers hebben, kunnen juist zij hun voordeel doen.

Je zult zien dat het je bedrijf veel kan opleveren:

  • nieuwe klanten
  • naamsbekendheid
  • contact hebben met toekomstige klanten/opdrachten
  • een goede relatie onderhouden met bestaande relaties
  • opdoen van inspiratie


Als een zichzelf respecterend professional, sta je toch graag in verbinding met de steeds belangrijker wordende virtuele wereld? Social Media biedt kansen genoeg!

Wellicht vind je het interessant om een social media Workshop te volgen of zou je liever je Social Media Marketing willen uitbesteden?

Tags: facebook,socialmedia,tips
Tags: pinterest,pinit,pin
Tags: tweets,tweet,twitter
Tags: LinkedIn,connecties,zakelijk,relationship


Gratis social media advies

Heb je belangstelling voor tips en adviezen voor het gebruik van Social media ?
Je kunt mij volgen op Facebook , Twitter , LinkedIn , op mijn LinkedIn Companypage of op mijn Google Bedrijfspagina.

 
   « Tips overzicht