Maak jij gebruik van Free Publicity?
Free Publicity is een strategie om de media in te zetten voor het behalen van bedrijfs- of organisatiedoelen
Free Publicity is een vorm van marketing welke effectief is gebleken, omdat het betrouwbaarder overkomt als een ander iets positiefs over je zegt, dan wanneer je zelf een advertentie plaatst of commercial verspreidt.
Free Publicity wint aan betekenis. Een positief bericht in de krant, een gastcolumn in een vakblad, een persoonlijk weblog of een veelvuldig gedeeld social media bericht vestigen de aandacht op jouw nieuws, expertise en activiteiten.
Nog niet zo lang geleden kon je Free Publicity verwerven, wanneer je een paar journalisten in je persoonlijk netwerk had, welke je persoonlijk persberichten kon versturen.
Tegenwoordig is het versturen van persberichten door het gebruik van computers en e-mail zo eenvoudig geworden dat redacties bedolven worden onder inkomende ‘nieuwtjes’.
Het is duidelijk dat niet alles geplaatst kan worden en de meeste persberichten belanden dan ook in de prullenbak.
Door de digitale ontwikkelingen op het internet zijn er tegenwoordig talrijke mogelijkheden voor gratis zichtbaarheid en publiciteit: websites, social media, blogs, podcasts en online kranten en magazines. Voor publiciteit ben je niet langer afhankelijk van de traditionele (geprinte of gedrukte) media.
Doelstellingen bij het slim inzetten van Free Publicity
- meer klanten of opdrachtgevers krijgen
- je website onder de aandacht brengen
- je omzet vergroten
- je geloofwaardigheid verhogen
- naamsbekendheid krijgen
- (online) zicht- en vindbaarheid optimaliseren
- Traditionele media of social media?
- Free publicity in traditionele media blijft belangrijk, want het is in kranten en magazines veel beter te sturen dan de publiciteit in social media. Uiteindelijk heeft het ook een langduriger effect. ‘Het staat in de krant, dus het is waar’ geldt nog steeds en lezers worden al jarenlang door geprinte of gedrukte media beinvloed.
Soms heeft een bericht op social media of andere online kanalen net zo veel, of zelfs meer invloed, dan een bericht in een landelijke krant of een optreden op de televisie. Dit is vooral het geval als een bericht ‘viral’ gaat, ofwel dat het veel wordt gedeeld op social media (= buzz-marketing). Het is bewezen dat berichten welke een emotie teweegbrengen beter scoren.
Berichten met humor en lief- en leed en met de ‘wow’ of ‘oh’-factor worden veelvuldig verspreid.
Wanneer jij de gelukkige bent dat jouw bericht veel wordt gedeeld, is jouw methode van Free Publicity geslaagd en heb je een mooie bijdrage geleverd aan je doel met content-marketing!
Helaas is Social media onvoorspelbaar en het lukt maar weinigen om een bericht te plaatsen wat duizenden keren wordt gedeeld.
Je kunt bij het krijgen van de aandacht van journalisten natuurlijk wel gebruik maken van alle andere mogelijkheden die er tegenwoordig bestaan om ‘zichtbaar’ en ‘vindbaar’ te zijn, zoals je website en social media kanalen.
Hoe maak je slim gebruik van gratis publiciteit ofwel Free Publicity?
Helaas gebeurt het zelden dat de redactie van een krant, de radio of de televisie contact met jou opneemt om aandacht aan jou, je bedrijf, je ontwikkelingen of plannen te besteden.
Om gratis publiciteit te krijgen in traditionele media moet je er daarom in eerste instantie voor zorgen dat je vindbaar bent voor de mensen die kranten, radio- en televisieprogramma’s maken (redacties).
Het is moeilijk om een juiste timing te bepalen voor het verzenden van jouw persbericht. Over het algemeen kun je stellen dat in de vakantiemaanden (ook wel komkommertijd genoemd) tijdloos nieuws een hogere kans van plaatsing heeft bij dag- en weekbladen.
Tips voor opvalwaarde bij journalisten en verslaggevers
- Bepaal jouw doelgroep en medium.
Het mag duidelijk zijn, Dagblad De Telegraaf is de best gelezen krant van Nederland, toch is het vaak beter om te kiezen voor een lokale krant, regionaal blad of tijdschrift, met name wanneer jouw bedrijf zich vooral op de lokale consument richt. Wanneer jij bijvoorbeeld een persbericht instuurt dat je kapsalon is verbouwd, heb je een grotere kans dat redacties jouw persbericht, nieuws of deskundigheid plaatsen in hun lokale of regionale blad én je bereikt de juiste doelgroep.. de consument in jouw omgeving. - Zoek een passende invalshoek.
Geef de media een reden om over jouw bedrijf schrijven. Zodra je jouw medium en doelgroep hebt bepaald, zoek je uit waar de artikelen over gaan. Zijn er vaste rubrieken, interviews of columns waar je een relevante bijdrage aan kunt leveren? Stuur de redactie een gericht en concreet voorstel met een goede onderwerpregel en met relevante informatie in het mailbericht. - Vergroot je netwerk en bouw aan een positieve reputatie.
Om nieuws te worden, moet het ook nieuwswaarde hebben... Dit klinkt logisch, nietwaar? Of de redacteuren of journalisten jouw nieuws belangrijk genoeg vinden om te plaatsen, hangt vooral af van de inhoud, maar ook jouw reputatie als afzender speelt een rol.
Het is nu eenmaal zo dat een erkend deskundige meer kans heeft dat zijn nieuwsbericht geplaatst wordt. Een goede website heeft vanzelfsprekend prioriteit. Bovendien zoekt een redacteur of journalist in veel gevallen informatie over jou op Google, waarbij je online profilering en goede zicht- en vindbaarheid in de zoekresultaten in Google belangrijk is.
Voordat je aandacht vraagt in traditionele media zul je ‘sociale geloofwaardigheid’ op kunnen bouwen door slim gebruik van social media. Wanneer jouw Facebookpagina maar 10 volgers heeft of als je maar 20 Twittervolgers hebt, maak je geen indruk. Wanneer je een groot netwerk hebt op social media, neemt een verslaggever nu eenmaal sneller aan dat je iets interessants te melden hebt. - Bied exclusiviteit
Heb jij een persbericht dat voor meerdere media interessant is? Bied het exclusief aan één partij aan. Wanneer de redacteur het nieuws belangrijk genoeg acht, besteedt de redacteur er vaak meer aandacht aan in de pers, dan wanneer meerdere media hetzelfde persbericht hebben ontvangen. - Vergroot de kans dat journalisten jou benaderen.
In het meest gunstige geval legt een journalist contact met jou. Dit komt natuurlijk niet vanzelf.. daar moet je wat voor doen! Specialiseer je in een bepaald onderwerp en laat jouw deskundigheid zien op je website, jouw blog, whitepapers, social media of tijdens presentaties en seminars. Hoe meer je in de openbaarheid treedt met jouw deskundigheid, hoe groter de kans dat redacties je benaderen als er iets speelt omtrent dat onderwerp. Kortom, benut alle mogelijkheden om ‘zichtbaar’ en ‘vindbaar’ te zijn.
Veel succes gewenst!
Heb jij een bedrijf en wil jij gebruik maken van Free Publicity, neem dan contact met mij op voor consult of support!
Misschien heb je ook belangstelling voor mijn artikel over online branding of Online promotie en Public Relations.